Ordet bortom

Han är namnlös, ty de minns att den Gudomlige själv, i en av de gåtfulla syner som han på symboliskt vis uppenbarar sig i, tillrättavisade den som frågade honom: "Vad är ditt namn"? (1 Mos 32:29) och ledde honom bort från den kunskap som uttrycker sig i namn med orden: "Varför frågar du efter mitt namn? Det är alltför underbart" (Dom 13:18). Och sannerligen, är det inte underbart, detta namn över alla namn, det namnlösa namnet som övergår "alla namn som kan nämnas inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande" (Ef 1:21)? Han har alla namn, ty de uppmärksammar att han säger om sig själv: "Jag är den jag är" (2 Mos. 3,14) eller Liv, Ljus, Gud, Sanning, och att de som känner Gud firar alltings Ursprung med många olika namn, dragna från hans verk - Godhet, Skönhet, Vishet ... Livgivare, Intelligens ... Den Gamle av dagar, Evig Ungdom, Frälsning, Rättvisa, Helgelse, Befrielse, och som en som övergår all väldighet och kommer till människan som en mild fläkt. Dessutom förkunnar [teologerna] att detta gudomliga Ursprung ... finns på en gång mitt i världen och bortom himmel, sol, stjärna, eld, vatten, vind, dagg, moln, klippa, sten; det är kort sagt allt som finns och ingenting av det som finns. Detta alltings Ursprung som övergår allting är alltså på en gång namnlöshet, som passar honom, och alla varelsers namn ... Redan i förväg finns alla väsen i honom ... och det är därför som man kan prisa honom och nämna honom utifrån varje skapad varelse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0